مدیریت دیابت از راه دور در طول بیماری همه گیرCOVID-19

21آوریل 2020 - دو مطالعه ی موردی جدید، استفاده از تله دیابت[1] را برای مدیریت از راه دور موارد جدید ابتلا به دیابت نوع 1 در بزرگسالان و شیرخواران در طی همه گیری های COVID-19 برجسته کرد. مقاله ی حاضر با عنوان "مدیریت دیابت نوع یک تازه تشخیص داده شده در طول همه گیربیماری COVID-19: چالش ها و فرصت ها"  به تشریح این تجربیات و ارائه ی دیدگاههایی در مورد کاربردهای آینده ی تله دیابت(مدیریت دیابت از راه دور) پرداخته است. این مقاله درDiabetes Technology & Therapeutics  منتشر شد.

اولین بیمار یک جوان 20 ساله بود که چند روز در بیمارستان تحت معالجه قرار داشت و بعد شروع همه گیری کووید-19، از بیمارستان مرخص و تحت نظارت و درمان مجازی قرار گرفت. وی با تزریق چندگانه ی انسولین در روز و یک مانیتور مداوم گلوکز و بارگذاری داده ها و ارسال آن به مراقبان خود، برای تسهیل در مدیریت مجازی دیابت، تحت درمان قرار گرفت. پزشک وی هر روز دوز انسولین او را تنظیم می کرد. در ابتدا مدت زمان در محدوده ی طبیعی بودن قند خون[2] او یا TIR، تنها 16 درصد از زمانها بود که پس از 2 هفته مدیریت مجازی، به 58٪ و در هفته ی سوم به 90 درصد زمانها بهبود یافت.

بیمار دوم یک نوزاد 12 ماهه بود که با پمپ انسولین و یک مانیتور مداوم گلوکز در ابتدا تحت درمان قرار گرفت. به خانواده ی او آموزش داده شد كه چگونه داده های پمپ انسولین را از طریق کامپیوتر در منزل بارگذاری و با استفاده از یك حساب نرم افزاری كه به بیمارستان متصل بود، برای پزشک معالج ارسال نمایند. اطلاعات مانیتور مداوم قند خون نوزاد به تلفن همراه ارسال و توسط والدین و از طریق اتصال مداوم به نرم افزارهای مرتبط با بیمارستان توسط پزشک نظارت می شد. پزشک بر اساس داده های دریافت شده، دوز روزانه ی انسولین کودک را از طریق تلفن یا ایمیل تنظیم می کرد.

پرفسور Satish Garg، یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه Colorado Denver، گفت: بیماری همه گیرCOVID-19 ، بسیاری از ارائه دهندگان را وادار کرده است که به دنبال روشهای جایگزین برای مدیریت بیماران پرخطر که اخیرا به دیابت نوع 1 مبتلا شده اند، از طریقTelehealth ، به خصوص با استفاده از فن آوری های جدیدی مانند Dexcom G6 CGM و برنامه ی Clarity، باشند. از آنجایی که بسیاری از مقررات نظارتی طولانی مدت برای این گونه برنامه های نظارت از راه دور در طول این بیماری همه گیر، برداشته شده است و همچنین بیمه ها بازپرداخت ویزیت هایTele-Telehealth  یاVirtual ، را پوشش می دهند، این روش در ارائه خدمات درمانی برای بیماران تازه مبتلا شده به دیابت نوع 1 و بیمارانی که از پیش به این بیماری مبتلا بوده، اما باید تحت نظارت قرار می گرفتند تا نتایج خوب قبلی آنها تداوم یابد و حتی بهتر شود، به یک روش رایج تبدیل شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-04-tele-diabetes-new-onset-diabetes-covid-pandemic.html

 



[1]tele-diabetes

[2]time-in-range  یاTIR